Vår politikk

Miljøpartiet De Grønne vil skape et samfunn hvor vi har gode liv i harmoni med andre mennesker, natur og fremtidige generasjoner.

Økonomien skal underordnes sunne økologiske prinsipper og fremme fred og rettferdighet både lokalt og globalt. Vi kan ikke forbruke mer enn det planeten tåler. Livskraftige lokalsamfunn støttet på lokale ressurser er en forutsetning for å nå målet. Vi skal utforme en helhetlig politikk for nåtid og framtid, basert på tre grunnleggende solidaritetsprinsipper:

• Solidaritet med andre mennesker.
  • Solidaritet med fremtidige generasjoner.
  • Solidaritet med dyr og natur.

For oss er ikke kampen for et bedre miljø og et bærekraftig samfunn kun et kapittel i vårt program, men fundamentet all vår politikk bygges på. For å stanse global oppvarming samt skape et samfunn som baserer seg på fornybare ressurser er det viktig at vi handler nå.

Vi i Kongsberg MDG vil ha levende lokalsamfunn hvor vi har tid til venner og familie. Vi vil ha lokalsamfunn hvor det er enkelt å engasjere seg og delta i samfunnet med de interesser og ressurser man har. Vi vil ha lokalsamfunn som inkluderer, hvor vi ser hverandre for hvem vi er og hvor vi heier på ulikhet og variasjon.

Vi jobber for at også de som bor i byen skal ha lett tilgang på natur og gode turområder og et sentrum som skaper trygghet og trivsel med møteplasser og tilbud for både unge og eldre.

Gjennom vår politikk vil MDG verne om verdiene livskvalitet, nyskaping og fellesskap.

For å løse klima- og naturkrisa må vi tenke globalt, men handle lokalt.

Et kommunevalg handler om lokale ting. Kongsberg MDG vil jobbe for at barna våre skal kunne ferdes på egne ben, trygt omkring i kommunen, jobbe for å ta vare på våre flotte naturområder og sammen med næringslivet stimulere til det grønne skiftet.

Vi ønsker å engasjere hele befolkningen i klima- og miljøsaker, og at det skal være enklest og billigst å velge miljøvennlig, uansett hvor du bor.

Vårt program peker ut en fremtidsrettet samfunnsutvikling som skal være økologisk, sosialt og økonomisk bærekraftig. Det er en utvikling der velferd og livskvalitet skal skapes innenfor rammene av økosystemenes tålegrenser og ut fra hensynet til mennesker, dyr og fremtidige generasjoner.

- Et Kongsberg med Miljøpartiet De Grønne i kommunestyret vil bety en vesentlig forskjell.

Hva har vi fått til i perioden 2015-2019?

• Har innført klimaregnskap i Kongsberg kommune.
  • Prioritert midler til gang og sykkelveger
  • Gang og sykkelbro ved Kongsberghallen ligger inne i budsjett for 2019 og 2020.
  • Samfunnsdelen har klima som en av fire satsingsområder i kommende periode
  • Økning i antall psykolog hjemler og ha tilsatt egen kommunepsykolog
  • Etablert psykologtjeneste i det faglige teamet innenfor kommunehelsetjenesten.
  • Sterke resultater for energieffektivitet er innført på kommunale bygg
  • Startet forprosjekt om økosamfunn
  • Satt fokus på vern av truede arter
  • Satt fokus på bevaring av matjord