4. Velferd

Kongsberg kommune skal være et godt sted å leve hele livet. Trygg oppvekst og ungdomstid med god barnehage, skole og fritidstilbud. Et voksenliv hvor man kan engasjere seg og kan kombinere jobb, fritid og familieliv med nye og eldre generasjoner på en god måte.

Alderdommen kommer i mange utgaver og eldreomsorgen er i endring. Det skal være trygt å bli gammel i Kongsberg kommune.

Behov for helsehjelp og omsorg kan komme i alle livsfaser. Noen ganger forbigående og andre ganger for resten av livet. Grønn helsepolitikk er å fremme helse, forebygge sykdom og gi god helsehjelp når det er nødvendig. Gode liv springer ut av en helhetlig livskvalitet, og helsepolitikk må ses i sammenheng med andre politikkområder.

Kongsberg MDG vil være pådrivere for at man i Kongsberg tar i bruk politiske virkemidler for å tilrettelegge for at innbyggerne enkelt kan leve sunne liv som forebygger sykdommer, og som skaper trivsel og mestring. Vi vil fremme tiltak for god fysisk og psykisk helse i hele Kongsberg sin befolkning.

4.1 Oppvekst og læring

Kongsberg er og skal fortsette å være et godt sted å vokse opp.

Kongsberg MDG vil at barnehager og skoler skal gi barn og unge pågangsmot, nysgjerrighet, trygghet og kompetanse til å drive et bærekraftig Norge i fremtiden. De voksne i skole og barnehage skal ha tid og nødvendig kompetanse til å ta vare på barna, og barns mestring og kunnskap skal tas på alvor.

Kongsberg MDG vil:

• At en god offentlig skole skal være hjørnesteinen i det lokale utdanningstilbudet, men at det skal være plass til ikke-kommersielle private skoler med komplementære pedagogiske og faglig profil.
  • At nærskoleprinsippet skal være et utgangspunkt for skolestrukturen i kommunen, slik at barn får gå på skole i sitt nærmiljø.
  • At Kongsberg skal bli en kommune som tiltrekker seg de beste lærerne gjennom satsing på sterke fagmiljøer og god skoleledelse.
  • At barn skal få være barn også i første skoleår, med det meste av læringen gjennom lek. Foreldre som ikke synes barna er modne nok skal kunne utsette skolestart i samråd med barnehage og skole.
  • Sette inn ressurser tidlig i skolen for å hindre frafall og forebygge mobbing.
  • At Kongsberg kommune skal prioritere tidlig innsats for elever som trenger særskilt oppfølging i lesing, skriving og regning.
  • At Kongsberg kommune satser sterkere på de kreative fagene i skolen.
  • Ha senere oppstart av skoledagen for ungdomsskoleelever. Ungdom har senere igangsetting av oppvåkningshormoner og andre skoler har hatt god erfaring med dette, både i forhold til oppmøte og læringsutbytte.
  • Jobbe for skoler og barnehager med tilgang til varierte utearealer som bidrar til fri lek, natur- og kulturopplevelser, og etablere dyrking i flere barnehager og skoler gjennom prosjektet urban dyrking.
  • Redusere mengden plast i barnehagene og grunnskolene.
  • At digitale læringsmidler, verktøy og ressurser i skole og barnehage brukes bevisst og iht nyeste forskning.
  • Videreutvikle og dele den gode kompetansen i den kommunale barneverntjenesten.
  • Samarbeide med frivilligheten/natteravner for å trygge utelivet blant ungdommer i helgene.

4.2 Student og ung voksen

Kongsberg er en spennende teknologiby med universitet og fagskole. Hit kommer unge voksne som studenter eller til sin første jobb. Ungdomstiden og studietiden er en tid hvor man søker nye venner og nye miljøer. Kongsberg MDG ønsker at vår by skal være et bra sted å komme til og vil legge til rette for at studenter skal være en del av Kongsbergsamfunnet.

Kongsberg MDG vil:

• Utvikle attraktive møteplasser både inne og ute for ungdom, studenter og unge voksne.
  • Stimulere til mer aktivitet i sentrum og at flere kaféer og utesteder kan etablere seg.
  • Ha et godt helsetilbud til alle studenter også de som ikke har meldt flytting til kommunen blant annet gjennom samarbeid med SSN Helse.
  • Ha trafikksikringstiltak i Hasbergtjerndalen som sikrer trygg ferdsel for studenter mellom studentboligene og Krona.

4.3 Voksenliv og alderdom

Kongsberg er et samfunn hvor vi lever hele livene våre. Det er mye oppmerksomhet på barn og eldre, men det er også viktig at vi legger til rette for gode voksenliv. Mange voksne bor alene, og tilrettelegging for sosiale møteplasser og samvær er viktig også for denne gruppen. Det er viktig at vi legger til rette for en aktiv aldring ved å styrke mulighetene til god helse, deltakelse i samfunnet og fremme god livskvalitet i voksenlivet og inn i alderdommen.

Kongsberg MDG vil:

• Samarbeide med foreninger, lag og frivillige organisasjoner som gir tilbud om engasjement og aktiviteter til voksne og eldre.
  • Jobbe for at Kongsberg blir en forsøksby etter Frome-modellen, som bygger på å utvikle bedre helse gjennom økt fysisk aktivitet og økt samfunnsdeltakelse.
  • At familievernkontoret tilbyr aggresjonsmestringskurs til alle som har behov.
  • Styrke tilbudet for voksenopplæring, omskolering og livslang læring.
  • Støtte eldreuniversitetet og læring for eldre.
  • At eldre skal få tilbud om hjelpemidler som kan holde dem aktive og selvstendige.
  • Forebygge ensomhet blant eldre gjennom opprettelse av lokale samlingssteder, aktivitetssentre og besøksordninger.
  • Støtte seniorkollektiver, eldretun og lignende nettverk der beboere selv bidrar til å ta vare på hverandre.

4.4 Psykisk helse

Alle har en psykisk helse. Psykisk helse er tett forbundet med den fysiske helsen og de påvirker hverandre gjensidig. Psykiske plager er vanlig og omlag 20% av oss vil oppleve psykisk plager eller uhelse i løpet av et år. Da er det viktig at man enkelt kan oppsøke noen å snakke med og at man får raskt hjelp.

Forutsetninger for en god psykisk helse er bl.a. mestring, tilhørighet, deltakelse og fellesskap, å føle at man er noe verdt og at man er en del av noe større enn seg selv. Fysisk aktivitet og kosthold virker også inn på vår mentale helse.

Kongsberg MDG vil:

• Følge opp tiltakene i temaplan for psykiske helse.
  • Styrke utekontakten i Kongsberg som er et lavterskeltilbud for å hindre psykiske plager, utenforskap, skadelig rusbruk og selvmord blant ungdom.
  • Styrke forebyggende helsetjeneste for barn og unge i kommunen.
  • Videreføre “tankevirus”-kurs om psykisk helse på 10.trinn.
  • Etablere “Rask Psykisk Helsehjelp” (RPH) fra 16 år for å forebygge og behandle milde til moderate vansker.
  • Styrke ordningen “Friskliv” for å forebygge mot utenforskap.
  • Starte kurs for å hindre depresjon blant eldre.
  • Formidle sammenhenger mellom fysisk helse og psykisk helse, samt naturen rundt oss.
  • Opprettholde Mestringssenteret og andre lavterskeltilbud som sikrer livskvalitet og deltakelse i samfunnet.
  • At Kongsberg kommune fortsatt skal samarbeide og støtte driften av Fontenehuset som et vellykka brukerstyrt lavterskeltilbud for bedre psykisk helse.
  • At kommunen tydelig viser sin støtte til inkludering gjennom å opprettholde økonomisk støtte til organisasjoner som jobber for likestilling, kjønns- og seksualitetsmangfold.
  • Øke tilgang til park og natur for syke og eldre i kommunen.

4.5 Rus

Kongsberg MDG ønsker å gi et variert tilbud til barn og ungdom for at de skal få andre og mer helsebringende interesser. I møtet med rusproblemer i alle aldre og samfunnslag må det legges mer vekt på opplysning, forebygging, skadereduksjon og legemiddelassistert behandling.

Kongsberg MDG vil:

• Forebygge skadelig rusbruk blant ungdom ved å styrke utekontakten.
  • Forebygge skadelig rusbruk på alle plan i samfunnet – ved å gi barn, unge og voksne tilgang på varierte rusfrie fritidsaktiviteter og arenaer, og treffende informasjon om skadevirkningene av rusbruk.
  • Forsterke innsatsen for å motvirke rusavhengighet samtidig som de rusavhengige skal møte et godt og lett tilgjengelig behandlingsapparat.
  • At avhengighet skal møtes med profesjonalitet og medmenneskelighet.
  • Et anstendig liv må tilbys de som ikke greier eller ønsker å bli rusfrie. Dette gjelder også de som er regulert ved medisinsk bruk av ellers ulovlige rusmidler. “Bolig først”-prosjektene er eksempel på mulige tiltak.
  • At et sterkere ettervern for rusmisbrukere utvikles. Dette bør inkludere et mangfold av samhandlende og gjerne samlokaliserte behandlingsmetoder, inkludert god tilgang på park og natur.

4.6 Helse og omsorg

Kongsberg MDG vil skape forutsetninger for god helse, ikke bare reparere etter at skaden har skjedd. Bedre helse skapes gjennom et inkluderende samfunn, fysisk aktivitet, sunn mat, mindre forurensing og miljøgifter, lavere forbrukspress og økt trivsel. Vi vil ha et helsevesen som tenker helhet fra forebygging til spesialisthelsetjeneste, fra fødsel til død, med livskvalitet og respekt som rettesnor. Vi vil gi liv til dagene, mer enn bare å legge dager til livet.

Ved forebygging og tilrettelegging ønsker vi at våre innbyggerne selv kan ta ansvar for å alderdommen. Vi vil legge til rette for at eldre og syke skal kunne bo hjemme så lenge de ønsker. Kongsberg MDG vil ha en offentlig eldreomsorg i kommunen som samarbeider godt med de pårørende.

Kongsberg MDG vil:

• Jobbe for sunn mat, fysisk aktivitet og redusert stress gjennom hele livet, fra barnehage og skole til arbeidsliv og alderdom.
  • Rekruttere og beholde helsepersonell i kommunale tjenester.
  • Etablere tilbud om bolig for barn og unge med omsorgsbehov.
  • Følge opp temaplan “Leve hele livet.”
  • Legge til rette for at eldre og syke skal kunne bo hjemme så lenge de ønsker, ved å øke kapasiteten og videreutvikle hjemmetjenestetilbudet i kommunen.
  • Øke bruken av teknologiske løsninger og satsning på brukervennlig velferdsteknologi i det kommunale helse- og omsorgstilbudet.
  • Ha bedre uteområder ved kommunens institusjoner.
  • Videreutvikle samarbeidet mellom pårørende og offentlige omsorgstjenester i kommunen.
  • At alle mottakere av pleie- og omsorgstjenester må sikres et trygt, velsmakende og ernæringsmessig godt mattilbud, der gode råvarer vektlegges.
  • Jobbe for en fortsatt stabil fastlegeordning hvor hjemlene er besatt.
  • Bevare sykehuset på Kongsberg. Kongsberg sykehus er viktig for lokalsamfunnet, både som pasientbehandler og som en stor arbeidsgiver.
  • At kommunen må sikre at LHBT+-personer i pleie- og omsorgsboliger ikke tvinges tilbake i skapet slik det er uttrykt i temaplanen “Leve hele livet”.
  • Knytte folkehelsearbeidet tettere til samfunnsplanleggingen. Vi vil satse sterkere på å motvirke ensomhet og utenforskap og på tilrettelegging for psykisk trygghet.

4.7 Beredskap

De siste årene har synliggjort av vi lever i en sårbar og uforutsigbar verden som over natten kan endres, og kommunen vår er heller ikke unntatt denne virkeligheten. Likevel er det en rekke grep som kan gjøres gjennom blant annet kommunens politiske føringer, arealplanlegging og innkjøp for å forebygge og redusere de negative effektene av kriser og uønskede hendelser når de oppstår. Kongsberg kommune skal være en kommune som planlegger klokt og langsiktig og tar hensyn til ulike risikoer som kan utgjøre en trussel mot innbyggernes helse og sikkerhet.

Kongsberg MDG vil:

• At kommunen skal ha kompetanse til å ivareta enkeltindivider, familier og større grupper mennesker som kan ha behov for rask oppfølging under og etter krisesituasjoner.
  • Etablere reservevannforsyning i Kongsberg, Efteløt og Hvittingfoss.
  • Øke matsikkerheten ved å utvikle et bedre klimatilpasset landbruk.
  • Sikre strømforsyning til kommunen.
  • Øke kompetanse og utstyr for slokking av skogbrann.
  • Jobbe for at kommunen har god datasikkerhet og nødvendige nødprosedyrer ved dataangrep.
  • At kommunen skal være beredt til å takle humanitære flyktningkriser.