1. Livskvalitet i lokalsamfunnet

Miljøpartiet De Grønne vil skape et samfunn hvor vi skaper gode liv, for alle, for alltid. Dette gjør vi ved å styrke lokalsamfunn i kommunen, gi gode muligheter for medvirkning, og bidra til at Kongsberg blir tryggere, vennligere og mer inkluderende.

Alle skal føle seg velkommen i Kongsberg. I dag finnes det fortsatt mange strukturelle og sosiale hindringer for god integrering, som vi må jobbe aktivt for å nedbygge. Frivillig arbeid er en massiv ressurs for samfunnet, og kan gi økt livskvalitet og sosial utvikling for enkeltmennesker og lokalsamfunn.

1.1 Demokrati og deltagelse

Den norske samfunnskontrakten er tuftet på en finstemt balanse mellom rettigheter på den ene siden og plikter og ansvar på den andre. Det er et grunnleggende prinsipp og fundamentet for en bærekraftig velferdsstat. Demokratiet kan kun blomstre når det kjempes for hver eneste dag, og når befolkningen setter pris på sine demokratiske rettigheter. Kongsberg MDG vil aktivt tilrettelegge for mest mulig demokratisk deltakelse for alle innbyggere i kommunen, og hindre at barrierer for å engasjere seg oppstår.

Kongsberg MDG vil:

• Videreutvikle innbyggere, lag og organisasjoner sin mulighet til å involvere seg tidlig og underveis i kommunale planer, utredninger og prosesser.
  • Jobbe for å synliggjøre politisk arbeid og mulighet for påvirkning, spesielt mot ungdom og unge voksne, f.eks. gjennom ungdomsrådet.
  • Jobbe for 16 års stemmerett ved lokalvalg.
  • Gjøre det enklere for alle som vil stemme å gjøre det, blant annet ved tilgjengelige lokaler for forhåndsstemming.
  • Jobbe for at kommunen bruker klart språk i sin dialog med innbyggerne, slik at informasjon er lett tilgjengelig og enkelt forståelig.
  • Jobbe for universell utforming av kommunens nettsider og digitale flater.

1.2 Inkludering og integrering

Hvordan skal vi skape et varmere samfunn? Vi ønsker at Kongsberg skal være en åpen by, hvor folk som av ulike grunner flytter hit, føler seg hjemme. Kongsberg MDG ønsker et samfunn der alle uavhengig av de forutsetningene man har i livet skal kunne delta i arbeidslivet, samfunnslivet, det frivillige og på sosiale arenaer. Derfor må vi tilrettelegge for at alle uavhengig av funksjonsnedsettelser, legning, kjønn, seksualitet, etnisitet, alder, tilhørighet til religion eller livssyn, språk og kulturell bakgrunn skal få denne muligheten.

Vi verdsetter mangfold og det unike i hver og en av oss. Økende ulikheter som bidrar til å stenge folk ute fra fellesskapet er dårlig for hele samfunnet. De fleste i Kongsberg har det økonomisk veldig bra, men dermed blir avstanden til de som har lite å rutte med ekstra vond å leve med. Kongsberg MDG mener at alle, særlig barn, skal sikres gode muligheter i Kongsberg uansett livssituasjon. Det er ekstra viktig at barn ikke faller utenfor fordi foreldrene har dårlig råd.

Kongsberg MDG vil:

• At ved planlegging av bo-områder skal det legges vekt på gode og trygge utearealer og åpne og inkluderende møteplasser.
  • Lekeplasser, nærhet til friarealer og skog, sykkelstier og gangveier er viktige for å sikre slike gode og trygge utearealer.
  • Det skal tilrettelegges for boliger på tvers av alder, funksjonsevne og sosiale ulikheter.
  • Styrke informasjon og tilgjengelighet om alle de fantastiske tilbudene både frivillige organisasjoner, lag og foreninger og kommunen tilbyr f.eks. gjennom kongsberg.no.
  • At Kongsberg skal få en helhetlig frivillighetspolitikk i dialog med frivillige organisasjoner.
  • Aktivt bruke breddeidretter til integrering av barn og unge, ved å informere og tilgjengeliggjøre tilbud.
  • Øke innsatsen for å få innvandrere til å delta i det frivillige organisasjonsliv ved f.eks.å søke på midler fra IMDI.
  • Gjennom søknad til Bufdir få støtte til å styrke arbeidet mot rasisme i skolen og heve kompetansen til lærerne på feltet.
  • Gjennom søknad til Bufdir få støtte til å gjøre tillitsvalgte på arbeidsplasser bedre i stand til å avdekke og forebygge rasisme og diskriminering.
  • Styrke den flerkulturelle kompetansen i offentlig og privat sektor.
  • At alle ansatte i helse- og sosialtjenestene skal sikres kompetanse om kjønns-, relasjons- og seksualitetsmangfold.
  • At kommunen skal flagge på Rådhuset og Nybrua med regnbueflagg under Pride, og at slike flagg gjøres tilgjengelige for alle offentlige bygg i kommunen som ønsker å flagge.
  • Tilgjengeliggjøre kjønnsnøytrale toaletter og garderobemuligheter i kommunale bygg.
  • Fortsette arbeidet med universell utforming av Kongsberg med fokus på tverrsektorielt samarbeid mellom etater og kommunen.
  • At det skal tilrettelegges for “ikke-digitale” eldre i samfunnet.
  • Støtte tiltak som reduserer fattigdom og sosial ulikhet som f.eks “leie til eie” og legge til rette for ikke-kommersielle boligstiftninger og prosjekter som “Ung i jobb”.
  • Fortsette å støtte Fontenehuset og deres lavterskeltilbud for bedre psykisk helse.
  • Prioritere å kjøpe tjenester fra ASVO og andre bedrifter med arbeidstakere med redusert arbeidskapasitet.
  • At nyankomne asylsøkere og flyktninger tas inn i og fullfører grunnleggende norskopplæring på minst nivå A2/B1 før de overføres til vanlige klasser.
  • At nyankomne flyktninger og innvandrere får et tilbud om et forberedende år på videregående skole.
  • At kommunen utarbeider egen mangfoldsplan for å hvordan skape god inkludering, og inkluderende møteplasser og lokalsamfunn.

1.3 By- og stedsutvikling

Kongsberg er et fint sted å bo for unge og gamle. Vi ønsker at vi skaper enda flere muligheter for å utvikle Kongsberg til en mer sosial, helsevennlig og bærekraftig kommune å bo i.

Kongsberg by har et flott sentrum med handel, kulturarenaer, gammel bebyggelse og tilgang til Lågen, men byen har ikke har den pulsen vi ønsker. Vi ønsker mer folkeliv og aktivitet i sentrumsområdene, at færre lokaler står tomme og at vi får flere attraktive møteplasser. Vi ønsker å vise frem alle kvalitetene som ligger i denne todelte byen ved fossen og gjøre den attraktiv både for innbyggerne våre og besøkende.

Kongsberg MDG vil tilrettelegge mer for gående og syklende, og vi vil ha mer buss. Vi vil gjøre det attraktiv å gå til og i sentrum. Vi ønsker oss mer grønt og mer farger. Mennesker påvirkes positivt av å ha natur og farger rundt seg. I tillegg er det bra for insekter og fugleliv.

Utviklingen av Hvittingfoss har fått ny giv med stedsutviklingsprosjektet. Også her er det fokus på bruk av sentrum og utvikling av de sentrale delene av stedet. Vi ønsker å styrke stedsidentiteten og møteplassene i Hvittingfoss.

Sist, men ikke minst, er de lokale møteplassene viktige: lekeplassen, løkka, nærskolen og det lokale turmålet.

Kongsberg MDG vil:

• At byen og stedene våre skal være trygge og tiltrekkende steder å være.
  • Ha flere gode møteplasser for aktivitet og samvær på tvers av generasjoner.
  • Ha handel i sentrum.
  • Utvide gågata og gjøre arealet tilgjengelig for butikkene som ligger inntil.
  • Stille krav til gode uteområder i reguleringsplaner.
  • Støtte utviklingen av Nytorget.
  • Ta i bruk temporære installasjoner og temporære byrom for å utvikle byen og Hvittingfoss.
  • Følge opp stedsutviklingsprosjektet i Hvittingfoss.
  • Øke bruk av farger på fasader og bygg.
  • At kommunen kartlegger uutnyttet bygningsmasse og grå arealer i kommunen som kan benyttes til å bygge flere boliger.
  • Følge opp plan om beplantning og trær i sentrumsområdene. Gamle trær må bevares og nye trær må plantes. Vi ønsker en beplantningsplan med langsiktig mål om en by for alle med nærhet til naturen og som bidrar positivt til klimatilpasning.
  • Utvikle Lågalandet for mer aktivitet og ruste opp stiene langs Lågen, med tilrettelegging også på vinteren. Dette ved å f.eks. etablere kiosk, badeplass, badstu, sitteplasser, bålpanne, grill og robuste leke og treningsapparater.
  • At kommunen skal sikre grønne korridorer i tilknytning til sentrumsnære områder og at disse blir bevart og bundet sammen på en måte som gjør det mulig å bruke dem uten å være avhengig av bil.
  • Ha skilt fra Knutepunktet mot ulike deler av byen som idrettshallen og stiene langs Lågen.
  • Jobbe for å få etablert en økolandsby i Kongsberg.
  • Spre prosjektet urban dyrking til flere deler av byen.
  • Senke vannforbruket fra drikkevannskilder, ved å samle regnvann i tilknytning til ny og eksisterende bebyggelse.

1.4 Fritid og frivillighet

Hva gjør deg glad? Å være med venner og familie? Å drive med idrett eller aktivitet, mestre noe alene eller sammen med andre? Å være ute i naturen? Å gjøre noe for andre, være til nytte?

Det er mange aktiviteter i et samfunn som drives på dugnad av ildsjeler og frivillige. Idrettslag, teaterlag, kunstforening, hagelag, pensjonistforening og bygdelag. Dette er viktige funksjoner i samfunnet som vi må ta vare på som noe positivt og sosialt, uten av det blir stress og press. Den økende eldre befolkningen representerer en “seniorkraft” med potensiale – denne ønsker vi å ta i bruk i frivilligheten.

Kongsberg MDG vil:

• Støtte opp om frivilligheten i kommunen blant annet ved å få en ordning med gratis utlån av kommunale lokaler og sikre gode rammebetingelser for frivillige lag og organisasjoner.
  • Tilrettelegge og støtte frivillige helsetiltak for bedre fysisk og psykisk helse i kommunen, og arbeide for flere møteplasser drevet av frivillige organisasjoner.
  • Satse på de eldre som frivillig ressurs overfor andre eldre, men også overfor grupper som flyktninger, barn, mennesker med utviklingshemming og så videre.
  • Videreutvikle tilbud for utlån av verktøy og utstyr til fritidsaktiviteter.
  • Styrke Frivillighetssentralen.
  • At kommunens innbyggere skal ha lett tilgang på friområder, både sommer og vinter. Vi ønsker mer informasjon og bedre synliggjøring av de mange flotte turmålene og stiene vi har.
  • Utvikle byens parker og badeplasser.
  • Ha kaféer for eldre.
  • Etablere flere møteplasser for unge og etablere flere rusfrie ungdomsarrangementer.

1.5 Idrett

Idrett og fysisk aktivitet er bra for folkehelsa og er en viktig arena for integrering. Miljøpartiet De Grønne mener at vi skal legge til rette for egenaktivitet og gode idrettsaktiviteter i kommunen vår.

Kongsberg MDG vil:

• At idrett skal være inkluderende.
  • At det skal være tilbud om idrett også for de som ikke vil satser, men er med for å ha det gøy.
  • Bygge en flerbrukshall som dekker hallbehovet for flere idretter i Kongsberg.
  • Utrede kostnader og nytte for en ny svømmehall i Kongsberg.
  • Etablere toaletter og vannfontener ved fotballbanene på Raumyr og Eilertsløkka.
  • Sørge for en behovsanalyse når det skal bygges nye idrettsanlegg, i samarbeid med de respektive idrettslagene.
  • Bidra til at den frivillige idrettens behov for kapasitet blir dekket.
  • Jobbe for at også små idrettslag blir hørt i forhold til sine behov.
  • Støtte en lønnet stilling i idrettsrådet.

1.6 Kultur

Kultur er summen av verdier, tradisjoner, ferdigheter og ideer som vi mennesker i samfunnene våre skaper og opprettholder. Kultur er lenken til fortiden, og veien inn i fremtiden. Kulturen gir oss mening og retning, derfor tar vi kulturen på alvor.

Kongsberg MDG ønsker å opprettholde mangfoldet i kulturlivet i Kongsberg, vi ønsker å utvikle og gi rom for nye uttrykk, og legge til rette for inkludering og frivillighet.

• Styrke kulturskolen for å kunne inkludere flere i tilbudet og arbeid med inkludering og psykisk helse kan videreutvikles.
  • Undervisningen kan gjerne være mer desentralisert, med tanke på transport og miljø.
  • Engasjere flere lokale utøvere i programmeringen av Den kulturelle skolesekken.
  • Tilby et variert spekter av aktiviteter til både hjemmeboende eldre og beboere i kommunale sykehjem. Kanskje kan Kongsberg få sitt eget demenskor?
  • Etablere flere øvings-, produksjons- og atelierlokaler.
  • Jobbe for at det blir et samarbeid mellom gatekunstnere og kommunen om plassering av dekorative gatekunst.
  • At kommunen fortsatt støtter byens store og små festivaler og muséer.
  • Støtte Kongsberg 400, byjubiléet i 2024.
  • Belønne samkjøring – foreninger og lag kan få midler til trivselstiltak hvis de kan vise til samkjøring.

1.7 Kulturminner og kulturmiljøer

Kongsberg er en historisk by, rik på verneverdige kulturmiljøer og kulturminner. Kongsberg MDG ønsker å finne en god balanse mellom bevaring og utvikling av kulturmiljøer både i og utenfor byen.

Kongsberg MDG vil:

• Støtte opp om det frivillige kulturminnearbeidet i kommunen.
  • Sørge for at kulturminner og kulturmiljøer blir ivaretatt og at kulturbygg blir rehabilitert for ny bruk.
  • Hensynta stedegen arkitektur og kulturminner i plansaker.
  • Ta vare på løkkelandskap og fegater.
  • At det utarbeides en helhetlig plan for Gruveåsen, som belyser interesser for kulturminner, friluftsliv, natur og næringsliv.
  • Redusere mengden reklameplakater og -skilt i det offentlige rom.
  • Jobbe for at Bergseminaret får nye brukere.